Sprzedaż detaliczna: na czym polega? Wszystko, co musisz wiedzieć
Prowadzenie firmy

Sprzedaż detaliczna: na czym polega? Wszystko, co musisz wiedzieć o sprzedaży detalicznej

Sandra Wiśniewska

Sandra Wiśniewska, 2024-04-23

Każdy z nas robi zakupy, a niektórzy z nas pewnie nie tylko kupują produkty i usługi, ale również je sprzedają. I zapewne każdy ma również świadomość, że droga od stworzenia produktu do jego sprzedania jest o wiele bardziej złożonym procesem niż sam zakup. Sprzedaż detaliczna nazywana jest “ostatnim ogniwem łańcucha sprzedaży” czy też “ostatnim ogniwem łańcucha producent-nabywca”. Co to właściwie oznacza? O tym, a także o rodzajach sprzedaży detalicznej, jej roli, handlu hurtowym i wielu innych kwestiach porozmawiamy w dzisiejszym artykule.

Czym jest sprzedaż detaliczna?

Sprzedaż detaliczna definiowana jest jako działania, w wyniku których klient końcowy otrzymuje gotowy towar lub usługę. Upraszczając, to po prostu ten moment, w którym klient (zarówno osoba fizyczna, spółka lub działalność gospodarcza) kupuje gotowy produkt/usługę, a więc najprostszym przykładem będą zwykłe zakupy spożywcze w supermarkecie. Zresztą w Polsce handel detaliczny koncentruje się właśnie na handlu artykułami spożywczymi, co oczywiście nie oznacza, że dotyczy również wielu innych działów.

Warto jednak podkreślić, że nabycie towaru/usługi to główny, lecz nie jedyny element handlu detalicznego. Mieści się w nim również wybór grupy docelowej, marketing produktu, wybór miejsca dystrybucji czy dbanie o jakość produktu oraz profesjonalną obsługę w miejscu nabycia. 

Sprawdź także: Działalność nierejestrowana - wszystko, co musisz wiedzieć

Zysk ze sprzedaży detalicznej

Na poziomie sprzedaży detalicznej określa się również zysk. Zyskiem ze sprzedaży jest po prostu różnica między ceną, za którą został sprzedany produkt a kosztami jego stworzenia, dystrybucji i dostawy. Należy wziąć pod uwagę wszystkie koszty, które zostały poniesione, by mogło dojść do zawarcia transakcji, i obliczyć różnicę między nimi a ceną końcową. To właśnie da nam kwotę, jaką finalnie zarobił sprzedawca na sprzedaży swojego towaru/usługi. 

Handel detaliczny pozwala dostarczać klientom produkty, które spełniają ich potrzeby, ale także oferują im nowe możliwości i nadprogramowe korzyści. Ponadto, handel detaliczny umożliwia kształtowanie zachowań konsumenckich i dostosowywanie cen na podstawie reakcji rynkowych na fluktuacje cenowe.

Sprawdź także: Kody EAN - wszystko, co musisz wiedzieć

Formy i rodzaje sprzedaży detalicznej

Sprzedaż detaliczna może przybierać różne formy i rodzaje. Należy rozdzielić ją na sprzedaż detaliczną stacjonarną i hurtową oraz skoncentrowaną i rozproszoną. 

Sprzedaż detaliczna stacjonarna

Sprzedaż detaliczna stacjonarna (lub tradycyjna) to bardziej klasyczna forma handlu, w której sklepy, placówki handlowe lub punkty usługowe mają stałą lokalizację, do której klienci przychodzą w celu dokonywania zakupów. Sklepy stacjonarne są zazwyczaj usytuowane w określonych budynkach lub centrach handlowych, gdzie można znaleźć stały asortyment towarów. Klienci odwiedzają te miejsca osobiście, aby dokonać zakupów, a obsługa klienta jest realizowana na miejscu. Często dba się również o dużą dostępność miejsc parkingowych czy klimatyzowane, przestronne pomieszczenia, aby zadbać o komfort klienta, który - zadowolony z zakupów - chętnie wróci ponownie w dane miejsce. 

Sprzedaż e-commerce

Sprzedaż e-commerce jest odpowiedzią na rosnące potrzeby konsumentów, którzy coraz chętniej korzystają z możliwości dokonywania zakupów online. E-commerce obejmuje różnorodne formy sprzedaży, które mogą być dostosowane do potrzeb i preferencji zarówno sprzedawców, jak i klientów. Sprzedaż detaliczna online, podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, oferuje klientom stały dostęp do szerokiego asortymentu produktów. Jednakże, w odróżnieniu od tradycyjnych sklepów, zakupy w e-commerce mogą być dokonywane z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, co zwiększa wygodę i dostępność dla klientów.

Sprzedaż detaliczna ruchoma

Sprzedaż detaliczna ruchoma (inaczej zwana handlem mobilnym lub handlem ruchomym) to forma handlu, w której sprzedawcy przemieszczają się z towarami lub usługami i oferują je klientom w różnych lokalizacjach. Nie mają stałego punktu sprzedaży, ale zamiast tego korzystają z różnych miejsc, takich jak targi, festiwale, uliczne kioski, samochody dostawcze, stoiska na ulicach miast, czy nawet handel internetowy. Przykłady sprzedaży detalicznej ruchomej to stragany z jedzeniem na festiwalach, mobilne sklepy spożywcze na kołach, czy samochody lodziarskie.

Sprzedaż detaliczna skoncentrowana i rozproszona

Sprzedaż detaliczna rozproszona to model, w którym w jednym miejscu mamy wiele miejsc sprzedaży detalicznej. Idealnym przykładem będą tutaj centra handlowe, które skutecznie przyciągają tłumy klientów. Konsumenci są w stanie zaspokoić wszystkie swoje potrzeby w jednym miejscu - zarówno zjeść ciepły posiłek, zrobić zakupy spożywcze, jak i zrealizować receptę w aptece. Sprzedaż detaliczna skoncentrowana (lub scentralizowana) to koncepcja, w której wszystkie produkty lub usługi są oferowane z jednego, centralnego punktu sprzedaży lub kilku wybranych miejsc. Przykładem może być luksusowy butik z ekskluzywną odzieżą, który działa tylko w jednym mieście lub działa w kilku miastach, ale w każdym z miast jest tylko jeden taki punkt sprzedaży.

Sprawdź także: Fiskator - moduł do wydruków fiskalnych

Funkcje sprzedaży detalicznej

Główną funkcją sprzedaży detalicznej jest zaspokajanie potrzeb konsumenckich klientów. Nie jest to jednak jedyna funkcja, bowiem można wymienić też tutaj takie punkty, jak:

  • Kreowanie popytu. Osoby zajmujące się sprzedażą detaliczną często angażują się w marketing i promocję produktów, aby przyciągnąć uwagę klientów i wytworzyć popyt na określone produkty.
  • Dystrybucja i logistyka. Osoby zajmujące się sprzedażą detaliczną odgrywają kluczową rolę w dystrybucji produktów od producentów do konsumentów, zarządzając łańcuchem dostaw, magazynowaniem i transportem.
  • Wsparcie posprzedażowe. Punkty sprzedaży detalicznej zapewniają wsparcie klientom po zakupie, w tym obsługę gwarancyjną, naprawy, zwroty i wymiany.
  • Kreowanie miejsc pracy. Sektor sprzedaży detalicznej generuje wiele miejsc pracy, od sprzedawców i kasjerów po managerów, dostawców i personel obsługi klienta.
  • Badanie rynku. Dzięki sprzedaży detalicznej można z łatwością gromadzić dane na temat preferencji i zachowań klientów, co następnie wykorzystuje się do analizy rynku i dostosowania strategii biznesowej.
  • Konkurencja i regulacja cen. Poprzez konkurencyjność, sprzedaż detaliczna może wpływać na kształtowanie cen na rynku, co może prowadzić do konkurencyjnych cen dla klientów.
  • Innowacje. Sektor detaliczny może przyczyniać się do rozwoju nowych produktów, technologii i modeli biznesowych, które wpływają na całą gospodarkę.

Sprawdź także: Jednoosobowa spółka z.o.o czy jednoosobowa działalność gospodarcza - co wybrać?

Miejsca sprzedaży detalicznej

Wśród najważniejszych miejsc sprzedaży detalicznej należy wymienić:

  • sklepy spożywcze (hipermarkety, supermarkety, małe lokalne sklepy, sklepy z żywnością ekologiczną),
  • sklepy odzieżowe,
  • sklepy elektroniczne,
  • apteki,
  • salony samochodowe,
  • sklepy meblowe,
  • kawiarnie i restauracje,
  • księgarnie,
  • sklepy z artykułami budowlanymi,
  • sklepy internetowe.

Sprawdź także: Rodzaje płatności - wszystko, co musisz wiedzieć

Opodatkowanie sprzedaży detalicznej - o czym pamiętać?

W sprzedaży detalicznej towarów konsumentom opodatkowany jest przychód. Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej. Należy podkreślić, że przychód ten nie obejmuje podatku VAT, a podatnikami są sprzedawcy detaliczni, czyli osoby fizyczne, firmy, spółki cywilne i inne jednostki gospodarcze, które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów konsumentom.

Sprawdź także: Miesięczny raport fiskalny. Co to jest i jak go wykonać?

Ile wynosi podatek od sprzedaży detalicznej?

Stawki podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z Ustawą o podatku od sprzedaży detalicznej z dnia 06.07.2016 r. z późn zm (Dz.U.2023.148 t.j. z dnia 2023.01.19),wynoszą:

  • 0,8% podstawy opodatkowania (jeśli podstawa opodatkowania nie przekracza kwoty 170 mln zł),
  • 1,4% nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę 170 mln zł (jeśli podstawa opodatkowania przekracza kwotę 170 mln zł).

Warto podkreślić, że podstawa opodatkowania to po prostu przychód, od którego oblicza się kwotę podatku. Przychód osiągnięty w danym miesiącu pomniejsza się o kwoty wypłacone w tym miesiącu z tytułu zwrotu towarów po odliczeniu podatku od towarów i usług.

Sprawdź także: Numeracja faktur - co to jest, jak powinna wyglądać i co zrobić w przypadku pominięcia numeracji?

FAQ: najczęściej zadawane pytania dotyczące sprzedaży detalicznej

Czym sprzedaż detaliczna różni się od hurtowej?

Sprzedaż detaliczna to sprzedaż produktów i usług bezpośrednio konsumentom w niewielkich ilościach, zazwyczaj w gotowych do użycia opakowaniach. Sprzedaż hurtowa, natomiast, koncentruje się na dostarczaniu większych ilości towarów innym firmom lub przedsiębiorstwom, które mogą je dalej przetwarzać lub odsprzedawać.

Gdzie są zlokalizowane punkty sprzedaży detalicznej?

Punkty sprzedaży detalicznej mogą być zlokalizowane w różnych miejscach, takich jak centra handlowe, ulice handlowe, supermarkety, sklepy internetowe, stacje benzynowe i wiele innych, w zależności od rodzaju produktów i usług oraz strategii biznesowej.