Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Magda, 2018-08-10
Stało się. Przez swoje rozkojarzenie, nadmiar obowiązków i stres wysłałeś przelew do błędnego adresata. Choć jeszcze kilka tygodni temu taka pomyłka mogła mieć długofalowe, wyjątkowo nieprzyjemne konsekwencje, od sierpnia odzyskasz pieniądze łatwiej i szybciej. Bez względu na to, czy przyczyną gafy była Twoja nieuwaga, zawrotne tempo pracy czy błędne dane otrzymane od kontrahenta.
Każdy numer konta składa się z 26 cyfr. Dwie pierwsze to tzw. liczba kontrolna, następne 8 to numer rozliczeniowy jednostki banku, a pozostałe 18 - numer rachunku klienta w ramach jednostki. Błędne wpisanie choćby jednej cyfry sprawi, że suma kontrolna całego ciągu nie będzie się zgadzać. A to z pewnością „wyłapie” bank. Czasem zdarza się jednak, że płatnik pomyli numer konta odbiorcy tak „niefortunnie”, że wpisany ciąg cyfr rzeczywiście istnieje, a wysłane środki trafią na inne konto.
Zdecydowanie bardziej prawdopodobnym (i częstszym) scenariuszem jest przesłanie przelewu na konto innego, zidentyfikowanego odbiorcy. Jeśli dokonujesz płatności przez system bankowości internetowej, a adresata przelewu wybierasz spośród kilkunastu, a nierzadko kilkudziesięciu zapisanych, chwila nieuwagi wystarczy, aby popełnić błąd. Choć w takim przypadku dobrym rozwiązaniem może być kontakt z odbiorcą (jeśli jego dane znajdują się w Twoim systemie bankowym, istnieje przecież ogromna szansa, że znasz ten podmiot i możesz się z nim skontaktować), nie zawsze jest to możliwe.
Do tej pory, procedury towarzyszące odzyskaniu wysłanych na błędne konto pieniędzy były dość zawiłe. Osoba, która szybko zorientowała się o popełnieniu błędu, mogła liczyć na to, że przelew „nie wyszedł” z banku. Rzeczywiście, jeśli klient zareagował jeszcze przed sesją przelewów wychodzących, prawdopodobieństwo szybkiego i sprawnego odzyskania środków istotnie się zwiększało. Gorzej, jeśli od momentu pomyłki minęło kilka lub kilkanaście dni. W takich przypadkach procedura odzyskania pieniędzy często była zawiła, skomplikowana i… nieskuteczna. Zwłaszcza z uwagi na fakt, że przez tajemnicę bankową, która nie pozwalała ujawniać danych odbiorcy, złożenie pozwu w sądzie często okazywało się niemożliwe. Taki stan rzeczy potwierdza Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow, cytowana przez portal Infor.pl: „Z wniosków do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W skrajnych wypadkach klienci tracili w ten sposób pieniądze, bo nie było mechanizmu zmuszającego odbiorcę do zwrotu środków”.
Brak stosownych regulacji popchnął rządzących do zmiany przepisów. Dzięki zapisom nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych, które wchodzą w życie w sierpniu br., pieniądze można obecnie odzyskać nawet w ciągu kilku dni. Jak tego dokonać?
Konsekwencje przelewu na błędne konto dotykają nie tylko nadawcy, ale również odbiorcy. Choć w przypadku adresata są one zdecydowanie mniej kłopotliwe, nie sposób zupełnie ich wyeliminować. Jeśli zależy Ci na tym, aby zminimalizować ryzyko błędnego przelewu, skorzystaj z funkcji Autopłatności, oferowanej przez Fakturownię. Wysyłając kontrahentowi elektroniczną fakturę, wyposażoną w taką funkcjonalność, zapewnisz mu możliwość automatycznego uregulowania zobowiązania. Bez konieczności ręcznego wpisywania numeru konta czy wybierania Twoich danych z listy adresatów. A to, jak nietrudno zgadnąć zapewni transfer środków na właściwe konto. Bez ryzyka pomyłki.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie nowości luty 2024
Zapraszamy na przegląd najważniejszych nowości i zmian systemowych, które nastąpiły w lutym. Dowiedz się również, co nowego w aplikacji mobilnej, a także jaki był temat zeszłomiesięcznego webinaru Fakturowni. Zaczynajmy!
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podnieś wydajność Twojej działalności: Odkryj korzyści integracji w Fakturowni
Kolejny webinar już za nami! Tym razem przedstawiliśmy od podstaw praktyczne zastosowanie opcji z zakładki Aplikacje/Dodatki, która jest dostępna po zalogowaniu do systemu Fakturownia.
Rozwój MŚP dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Od pracy w firmie do pracy nad firmą
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem ostatniego webinaru. Dziękujemy naszemu partnerowi - firmie Casbeg i Jackowi Bartczakowi za bardzo inspirujący wykład.
Podsumowanie nowości marzec 2024
Jesteś ciekaw marcowych nowości w Fakturowni? W takim razie już teraz zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie nowości styczeń 2024
Co nowego w Fakturowni wraz z początkiem roku? Ulepszone opcje w tym funkcje integracji i aplikacji mobilnej, ale to nie wszystko!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Sprzedaż detaliczna: na czym polega? Wszystko, co musisz wiedzieć o sprzedaży detalicznej
Każdy z nas robi zakupy, a niektórzy z nas pewnie nie tylko kupują produkty i usługi, ale również je sprzedają. I zapewne każdy ma również świadomość, że droga od stworzenia produktu do jego sprzedania jest o wiele bardziej złożonym procesem niż sam zakup.
Do 30 czerwca 2024 roku Ukraińcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą w Polsce
W związku z wybuchem konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy 24 lutego 2022 roku, Polska zaangażowała się w pomoc wojennym uchodźcom. Jako kraj zaoferowaliśmy Ukraińcom nie tylko wsparcie materialne i bezpieczne schronienie, ale również pomoc w legalnym rozwijaniu własnych przedsiębiorstw na terenie kraju.
Hot-dog i kawa jako dodatkowe pozycje na fakturze za paliwo. Czy można je zaliczyć do KUP w PKPiR?
Jeśli chodzi o koszty, często generują je samochody służbowe. Właściciele firm i ich pracownicy dostarczają faktury m.in. za serwis, parking i paliwo. Problem pojawia się wówczas, gdy faktura ma wątpliwe pozycje, tj. np. obejmuje nie tylko paliwo, ale też inne produkty – np. kawę i hot-doga. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić?
Krzysztof Król